סיוע לזוכה בגביית חובות

גביית חובות מאדם חייב מאלצת את הזוכה (מי שחייבים לו) להתמודד עם מערכת בירוקרטית ענפה המוכרת כמשרד ההוצאה לפועל. גוף זה נותן את המענה לזוכה הנתקל בקושי בגביית החוב. כיצד מתנהל התהליך ומדוע זוכה חייב בסיוע? במאמר הבא.

אין משמעות לסיבת החוב: פסק דין, חוב בגינו של שטר, מסמך אחר ועוד, תשלום שאינו מקבל מענה ראוי יכול להיות מנותב לטיפולו של משרד הוצל"פ, אך מחובת הזוכה לשתף פעולה בצורה מסודרת כדי לאפשר תהליך גביית חובות מהיר ותקני.

השלבים בדרישת חוב
משרד הוצל"פ אינו פועל ללא התרעה, ולכן לאחר פתיחת התיק על ידי הזוכה נשלחת הודעה לחייב. מדובר במכתב אזהרה. מתוקף האזהרה מחויב החייב לטפל בעניין. לרשותו עומדים שלושים ימים. קיימות שתי דרכים למשלוח האזהרה: מכתב רשום המועבר ישירות אל החייב או אל בן משפחה כשיר מבחינה חוקית לקבלו, או מכתב המועבר אל עורך דינו של החייב.

גביית חובות אינה יכולה להיעשות ללא עורך דין בקי בנושא בשל הסעיפים המורכבים הקיימים בתחום, כיאה לכל נושא משפטי. תקנות, חוקים, סדרי דין וכדומה הנוגעים בתחום ההוצאה לפועל חייבים בהתייחסות מלאה ומקצועית. כמו כן, במהלך התהליך נדרשים דיונים משפטיים במשרד ההוצל"פ ובבית המשפט, ומן הראוי כי בעל מקצוע ייצג את הזוכה.

חלק מהתהליך הוא שימוש בהליכים המונעים מהחייב לבצע מעשה הפוגע בהליך כגון ירידה מהארץ, הברחת ציוד ורכוש, מכירת נכסים בהסתר וכדומה (יכול הזוכה לבקש הפקדת ערובה לתשלום). מעבר לכך חשובה התנהלות נכונה מול חייב שאינו משלם את חובו אך מגיש בקשת ערעור כנגד פתיחת התיק, או טענת פירעון החוב וכן אופן ההתנהלות מול חייב שאינו משלם ואינו משתף פעולה (כגון הגבלת חשבון בנק ועיקולים).

השלב הבא בתהליך גביית החוב
כאשר התהליך בא על סיומו הבירוקרטי אין זה מחייב כי הפירעון של החוב יתבצע באופן מהיר ומידי. קיימים חוקים והתנהלויות הנדרשים לביצוע גם בשלב זה על מנת לאפשר את גביית החובות בצורה כשירה, חכמה ויעילה.

לעתים מוצעת פשרה בעת תהליך גביית חובות בין הזוכה לחייב. פשרה זו עומדת על פי רוב על ויתור חלק מהחוב על ידי הזוכה בתנאי לתשלום שאר החוב בצורה מסוימת. כל מקרה לגופו. מומלץ להיעזר באיש מקצוע ולשקול כל צעד בכובד ראש.

כאמור, גביית חובות אפשרית גם כאשר אין שיתוף פעולה בין הזוכה לחייב. משרד ההוצאה לפועל מאפשר בדרכים שונות את החזר התשלום. עורך דין בתחום בקי בזכויות הזוכה והחייב כאחד ולכן יכול להתנהל נכון ביוקרטית, לנהוג בחוכמה כדי לשרת את מטרת הזוכה ולקדם את התהליך על הצד הטוב ביותר לכדי פתרון. יש לזכור כי הוצל"פ הוא משרד המופעל על ידי הצדדים, כלומר הזוכה והחייב, ולכן הם חייבים להיות אקטיביים על מנת לסגור את התיק.

עורכי דין הפטר חובות

בניגוד לתפיסה הרווחת, נפילה לחובות היא חוויה שיכולה לקרות לכל אחד ובכל שלב בחיים. חלק מהחובות אינם נגבים לעולם,


חלקם מגיעים לפתרון בין הנושה לחייב וחלקם נכנסים לתהליך גבייה באמצעות ההוצאה לפועל. מרגע שהחוב נכנס בשעריה, פועלת ההוצאה לפועל במטרה להגביר את ההסתברות להחזר החוב. בכלל זה, בוחנת ההוצאה לפועל את יכולתו של החייב להחזיר את חובותיו ואת האמצעים הכלכליים העומדים לרשותו לשם כך. בין כלל החוקים והתקנות המנחים את ההוצאה לפועל בפעילותה, קיים צו ייחודי שנקרא צו הפטר שבמילים פשוטות, פוטר את החייב מחובותיו. יחד עם זאת, כדי לדעת האם צו ההפטר יכול לחול גם על החוב שלכם, אתם זקוקים לשירותיו של עורך דין הפטר שיבחן את הנושא ואף יקדם אותו מול ההוצאה לפועל.

מה זה צו הפטר ועל מי הוא חל?

צו הפטר הוא תקנה מיוחדת, זמנית, המאפשרת לחייב העומד בתנאי סעיף החוק לקבל הפטר חובות בהוצאה לפועל. צו ההפטר קובע שחייבים מוגבלים באמצעים,  שהסיכוי לגבות מהם את החוב הוא נמוך מאוד ולא מצדיק את המשך הליכי הגבייה על כל השלכותיו ושאין להם רכוש ממנו ניתן לפרוע את החוב (בהתאם לקבוע בחוק), זכאים להגיש בקשה להפטר חובות בהוצאה לפועל.

תחולת הצו נקבעת על פי קריטריונים ברורים כדוגמת בעלות על נכס, רמת הכנסה וקריטריונים נוספים, שנלקחים בחשבון, ויכולים להצביע על הסיכוי להחזרת החוב. במידה ונקבע שהחייב עומד בתנאי הסף שקובע החוק ונמצא מתאים להיכנס להליך, נפתח הליך הפטר מחובות לאותו חייב. במסגרת הליך הפטר לחייב, תינתן ההזדמנות לנושי החייב להביע דעתם לבקשת החייב למחיקת חובות.  הם יכולים להתנגד ואף רשאים לחקור את החייב בפני רשם ההוצאה לפועל.  בסופו של הליך מסודר, קובע רשם ההוצאה לפועל איזה סכום אם בכלל ישלם החייב ויתרת חובותיו ימחקו.  כלומר, החייב יקבל הפטר חובות בהוצאה לפועל.

כמו בתחומים חוקיים רבים אחרים, גם בתחום ההפטר קיימים מקרים בשטח האפור שבו התמונה היא אינה מובהקת לכאן או לכאן. במקרים אלה יכולים עורכי דין הפטר חובות להטות את הכף לטובת החייב ולשכנע  כי נכון וראוי לתת לחייב הפטר חובות ולסייע לו לסיים את הסבל הנובע מסנקציות ועיקולים של ההוצאה לפועל. מאחר ותחולת הצו תלויה גם בניואנסים משפטיים קטנים וישנה בהחלט אפשרות להחלת הצו גם במקרים שאינם מובהקים, חשוב מאוד להצטייד בשירותיו של עורך דין הפטר מקצועי שיקדם עבורכם את המהלך במהירות האפשרית.

משרד עורכי דין ונוטריון רום קובי מתמחה בליווי, ייעוץ וייצוג חייבים בהוצאה לפועל. לרשות המשרד צוות של עורכי דין הפטר עם רקורד מרשים של הצלחות בקידום מהלכי הפטר מלאים עבור לקוחות המשרד. כשהלחץ גובר והאור אינו מופיע בקצה המנהרה, צרו קשר בטלפון 052-2954400 ותנו לנו לעזור לכם להשתחרר מהחוב.

תפריט נגישות